Pro média
PENNY TESTUJE MOŽNOSTI ELEKTRIFIKACE SVÉ DOPRAVY
Praha, 7. prosinec 2022
Po dobu 6 týdnů PENNY testuje pro zásobování svých prodejen v reálném provozu plně elektrický nákladní automobil Mercedes eActros. Vozidlo s užitečnou nosností 7 000 kg pojme až 18 europalet a je vhodné zejména pro zásobování prodejen ve větších městech. Po dokončení testovacího provozu PENNY vyhodnotí výsledky testu a bude zvažovat začlenění elektrických vozidel do své flotily.
„Sledujeme aktuální trendy, a ačkoliv elektrifikace nákladních vozidel ještě není tak daleko jako v případě osobní dopravy, určitě je to směr, kterým se bude doprava, zejména ve velkých městech, ubírat i v této oblasti. Z hlediska ekologie, emisí a přístupu k životnímu prostředí jsou elektrická vozidla jasnou volbou. Pro nás se v tuto chvíli jedná o významný krok do další oblasti udržitelnosti, která je důležitým pilířem naší dlouhodobé strategie,“ říká Radek Hovorka jednatel PENNY odpovědný za oblast logistiky a dodává: „Sériová výroba testovaného modelu začala v říjnu loňského roku v továrně Future Truck Center ve výrobním závodě Mercedes-Benz Wörth a do České republiky byly dodávky těchto automobilů uvolněny teprve v těchto měsících. Je nám proto ctí a jsme rádi, že jsme mezi prvními, kteří jej ve své flotile vyzkouší, a že i díky našim zkušenostem a zpětné vazbě bude možné elektrifikaci nákladní dopravy dále rozvíjet a zlepšovat.“
Vozidlo je plně elektrické a je rovněž vybaveno elektrickým chladícím zařízením. Srdcem modelu Mercedes eActros je jednotka se dvěma integrovanými elektromotory a dvoustupňovou převodovkou. Tichý a bezemisní elektrický pohon současně umožňuje dodávat zboží i v noci nebo jezdit v centrech měst, do nichž je vozidlům se vznětovými motory vjezd zakázán. Má několik volitelných jízdních režimů a výrobce uvádí dojezd až 400 kilometrů. „Máme vyzkoušeno, že při plném nabití baterií vozidlo v reálném provozu v závislosti na zatížení, zda se jedná o přepravu chlazených nebo nechlazených produktů, a tak dále, ujede 250 až 300 kilometrů, což je například při zásobování více než 30 pražských prodejen více než dostačující. V závislosti na typu dobíjecí stanice a jejím výkonu je maximální doba nabití baterií na 100 % kapacity 8 hodin (při výkonu 32 A/22,5 kWh). Z pohledu využití v praxi a vlivu na životní prostředí zatím nacházíme pouze pozitiva,“ okomentoval první zkušenosti Tomáš Kubza, šéf logistiky PENNY.
Cílem testu je vyhodnotit zejména využití plně elektrického nákladního automobilu v reálném provozu a při běžném zatížení tak, aby byly zaručeno spolehlivé zásobování prodejen řetězce, a v neposlední řadě vyhodnotit ekonomickou náročnost elektrifikace flotily. Tedy započítat nejen provozní náklady, ale i pořizovací náklady na vozidla s tímto typem pohonu a vybudování potřebné infrastruktury pro její provoz.
PENNY se na snižování ekologické a energetické zátěže zaměřuje dlouhodobě. Mezi prostředky, jak dosahuje snižování spotřeby energie z veřejné sítě, patří fotovoltaické elektrárny, LED osvětlení nebo nejmodernější úsporná chladící a mrazící zařízení. Díky modernizaci celé své prodejní sítě a novým technologiím tak snížilo spotřebu na svých prodejnách od roku 2014 o 13 % a v logistických centrech o 25 %. To v současné době umožňuje zachovat zaměstnancům tepelný komfort i výhodné ceny pro zákazníky. V roce 2023 PENNY plánuje pokračovat v instalaci dalších fotovoltaických zařízení a aplikaci dalších energeticky úsporných a ekologických technologií tak, aby dosáhlo splnění svého cíle snížení celkové spotřeby energie o 9,3 % a emisí CO 2 o 23 %.