Pro média

PENNY INVESTOVALO NA PŮL MILIARDY DO UDRŽITELNÝCH INOVACÍ. STAVÍ „ZELENÉ“ PRODEJNY A ŘEŠÍ OBALY


Praha, 29. října


Světový den udržitelnosti, který letos připadá na 30. října, je zaměřený na osvětu o tomto tématu a postupech, jak chránit životní prostředí pro budoucí generace. PENNY dlouhodobě usiluje o snižování ekologické stopy prostřednictvím vlastních udržitelných projektů. Díky investici téměř půl miliardy korun se totiž společnosti daří dosahovat reálných výsledků v redukci CO2 a zavádět inovace, které mají dopad na celé odvětví.


„Zachování zdravé planety pro budoucí generace je pro nás klíčové. V PENNY jsme přijali řadu opatření, abychom minimalizovali dopady našeho podnikání na životní prostředí. I zdánlivě malé kroky totiž mohou vést k významné změně,“ říká Tomáš Kubík, mluvčí společnosti PENNY.


Ekologické prodejny a zelené technologie


PENNY má v Česku více než 420 prodejen a k tomu pět distribučních center. V rámci své další expanze staví moderní prodejny, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Mezi ty nejekologičtější patří celodřevěné prodejny ve Skutči a Ždírci nad Doubravou. Ta ždírecká se dokonce pyšní označením ‚Nejekologičtější diskontní prodejna‘. Při stavbě dřevěných obchodů se využívá speciálně lepené dřevo pocházející z udržitelných zdrojů. Za každý strom je pak do přírody vysazeno i několik nových stromků. Tento druh prodejen je i díky fotovoltaickým panelům podstatně nebo zcela energeticky soběstačný. Zelené okolí pak doplňují ptačí budky, včelín a hmyzí hotel.


Jen díky instalaci úsporného LED osvětlení ve všech prodejnách se společnosti podařilo snížit spotřebu energie, která odpovídá spotřebě více než 500 českých domácností žijících v bytě 3+1. Kromě osvětlení se PENNY v prodejnách zaměřuje i na efektivní využívání chlazení a mrazení, což výrazně snižuje celkovou energetickou náročnost provozu.


Recyklovatelné obaly a cirkulární ekonomika


PENNY se také snaží dosáhnout cíle jeho mateřské společnosti REWE, že všechny obaly u privátních značek budou šetrné k životnímu prostředí. Již nyní například u produktů značky Kouzelný čaj zcela nahradilo celofán papírovými obaly. Značka nealkoholických nápojů Vitálka používá plně recyklovatelné obaly a přepravky na pivo Staročech jsou vyrobeny z recyklovaného plastu.


„Naše strategie je jasná – snižovat množství nerecyklovatelných materiálů a podporovat cirkulární ekonomiku. Optimalizujeme balení, abychom zajistili trvanlivost a bezpečnost produktů, a přitom minimalizovali ekologickou stopu,“ vysvětluje Tomáš Kubík.


Solární energie a dobíjecí stanice


PENNY také aktivně investuje do solární energie. Na více než čtyřech desítkách prodejen má fotovoltaické panely, které zajišťují část nebo veškerou potřebnou energii pro jejich provoz. V roce 2024 otevřelo PENNY v Počátkách největší veřejné solární parkoviště v Česku, které nejen šetří energii prodejně, ale také poskytuje zastřešená parkovací místa pro zákazníky.


Kromě toho řetězec v exkluzivní spolupráci s Shell buduje síť rychlodobíjecích stanic u svých prodejen. Technologie Shell Recharge umožňuje dobít elektromobil z 0 na 80 % během pouhých 30 minut. PENNY aktuálně nabízí možnost dobití elektroauta u více než 60 jeho obchodů napříč ČR. Navíc jako první maloobchodník v Česku umožnilo zákazníkům dobíjet auta sluneční energií u prodejny v Praze Lehovci. Ovšem i u běžných stanic se jejich ekologický efekt násobí tím, že je do nich dodávána elektrická energie nakoupená z obnovitelných zdrojů. Takže řidiči dobíjejí „zelenou“ elektřinu.


Uvědomujeme si, že právě čas strávený nákupem se řadí k těm běžným každodenním situacím, které lze bez jakéhokoliv omezení využít k pohodlnému dobití elektrického vozu. Dobíječky stavíme nejen ve velkých městech, kde je využití elektromobilů nejběžnější, ale i v regionech. Jen v roce 2023 jsme u našich prodejen zaznamenali přes 28 tisíc dobíjení elektromobilů, což představuje obrovský skok oproti předchozím letům,“ vypočítává Tomáš Kubík.


Udržitelně znamená bez plýtvání


PENNY se snaží nejen snižovat svůj dopad na životní prostředí, ale i inspirovat zákazníky k odpovědnějšímu chování. Spolupráce s platformou Nesnězeno a vlastní projekt balíčků s produkty s končící trvanlivostí, které mohou zákazníci získat s minimálně 50% slevou, slouží k efektivnímu boji proti plýtvání potravinami. Tím PENNY doplnilo svůj projekt PENNY pro ZOO, v rámci nějž dodává zvířatům ovoce a zeleninu, které už zákazníkům nechce nabízet. Od začátku projektu putovalo zvířatům z více než 30 ZOO po celém Česku bezmála 90 tun potravin.